DER MENSCH EINE MORALISCHE WOCHENSCHRIFT / Człowiek moralny , tygodnik, części I-III (komplet) , Halle 1751, Joh. Justinus Gebauer, f. 12,5 x 19,5cm, s. [4], 408, [2], 412, [4], 408
stan dobry, oprawa z epoki (skóra), ubytki oprawy grzbietu, niewielkie zabrudzenia, środek czysty i suchy.
"Der Mensch eine moralische wochenschrift" to rodzaj tygodnika moralnego jakie ukazywały się w XVIII wieku, które zdominowało ówczesny rynek czasopism i przyczyniły się znacząco do rozpowszechnienia idei Oświecenia. Oprócz informowania i edukowania społeczeństwa tygodniki moralne przyczyniały się do kształtowania opinii i rozpowszechniania wartości wychowawczych. Redaktorzy starali się przekonać opinię publiczną do racjonalnych osądów, zamiast po prostu przyjmowania idei uznanych autorytetów. Tygodniki moralne stały się ważnym rzecznikiem wysiłków edukacyjnych i zwiększyły osąd moralny czytelników. Głosiły, że ważne jest nie tylko być dobrym chrześcijaninem, ale także angażować się w życie społeczne. Pisma były przeznaczone dla szerokiego i mieszczańskiego czytelnika (uczonych, teologów, lekarzy, kupców, naukowców, prawników itd.) oraz kobiet. Poza informacją i edukacją służyły także rozrywce. Moralność była rozumiana jako cnota, etyka, sens i moralność (doktryna moralna). Oprócz polityki tematami była rodzina, wychowanie do moralności, tolerancja, cnota , wspólne życie w społeczeństwie i na dworze oraz jego krytyka. Wyśmiewano dwór i szlachtę, ale nie promowano nowej formy rządu czy społeczeństwa. Człowiek powinien postępować rozsądnie: najwyższy priorytet miały cnota i rozum, z drugiej strony irracjonalne przesądy zostały porzucone na rzecz pogardy.Tygodniki moralne skierowane były do wykształconej publiczności burżuazyjnej Pod względem treści pisma często zajmowały się również krytyką kultury i stylu życia arystokracji : typowymi obiektami ataków krytyki satyrycznej byłi na przykład: konserwatywny nauczyciel, obcy uczony lub arogancki szlachcic. Poglądy oświeceniowe były przedstawiane w różnych formach tekstowych, w tym fikcyjnych rozmowach, listach, bajkach, piosenkach i opowiadaniach.